2012-09-11 |
GNSS, Prawo, Instytucje
Rosja: Droga obowiązkowa nawigacja
Wyposażenie samochodów w urządzenia nawigacyjne GLONASS, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Transportu Rosji, będzie kosztować użytkowników ok. 60 mld rubli, ocenia tamtejsze Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego.
|
|
|
|
|
Od 1 stycznia 2013 r., autobusy i pojazdy przewożące więcej niż 8 osób muszą być wyposażone w nawigację satelitarną, dotyczyć to będzie również samochodów ciężarowych transportujących niebezpieczne ładunki.
Ministerstwo Transportu zdecydowało także, by w celu rejestracji terminala nawigacyjnego właściciel pojazdu, zamiast udać się do odpowiedniego urzędu nadzoru transportu, odwiedził regionalne centrum nawigacyjne, które powinno mieć techniczne możliwości przekazywania danych do nadzoru transportu. Ta propozycja wraz z wchodzącymi w życie 1 stycznia 2013 roku przepisami prowadzi do monopolizacji rynku i nieuzasadnionych kosztów po stronie przewoźników, twierdzi Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego.
Przewiduje ono, że ceny urządzeń nawigacyjnych mogą gwałtownie wzrosnąć, bowiem w ciągu kilku miesięcy trzeba będzie w nie wyposażyć (według ostrożnych szacunków) ok. 600 tys. pojazdów. Co więcej, centra regionalne mogą ustanowić własne wymagania dotyczące np. protokołu transmisji danych i tym samym preferować urządzenia konkretnych producentów. Oprócz tego nowym ośrodkom regionalnym trudno będzie obsłużyć tak wielką liczbę klientów, w związku z czym przewoźnicy będą musieli wyłączyć z eksploatacji te pojazdy, które po 1 stycznia nie będą jeszcze miały nawigacji.
Szacuje się, że ogółem trzeba będzie wyposażyć w urządzenia od 750 tys. do 1,150 mln pojazdów, co pochłonie 26-60,8 mld rubli. Poza tym ok. 1 mld rubli będzie kosztowała eksploatacja odbiorników (abonament, serwis itp.). Wszystkie wydatki przewoźnicy będą musieli pokryć z własnej kieszeni.
AB
|