W przeciwieństwie do klasycznych i czasochłonnych metod pomiarowych stosowanych w kolejnictwie zespół (działający od 2009 r.) zastosował autorską metodę kinematycznych pomiarów satelitarnych umożliwiającą realizację tego typu inwentaryzacji z nieporównywalnie większą efektywnością. Zinwentaryzowano w ten sposób ok. 20 km linii kolejowej.
Twórcami metody są: prof. Cezary Specht z Katedry Geodezji i Oceanografii AMG oraz prof. Władysław Koc z Katedry Transportu Szynowego i Mostów PG. Polega ona m.in. na realizacji pomiarów geodezyjnych podczas ruchu platformy pomiarowej z zamontowanymi na niej geodezyjnymi odbiornikami satelitarnymi GNSS, optymalizacji planowania konstelacji satelitów oraz zastosowania naziemnych korekcyjnych sieci satelitarnych (ASG-EUPOS, LeicaSmartNet) oraz na pomiarze w czasie rzeczywistym z częstotliwością 20 Hz. W pomiarach wykorzystano 7 odbiorników GNSS (Trimble R10, Leica GS15, Topcon Hiper Pro, Septentrio), których wyznaczenia wspomagano układami inercjalnymi. Dokładność określenia pozycji szacowana jest na poziomie 1 cm (2drms).
Pomorska Kolej Metropolitalna(PKM) to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Dzięki niej pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby. PKM będzie miała też trzy dodatkowe przystanki: Gdańsk Osowa oraz Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.
