Dofinansowanie na realizację tego przedsięwzięcia firma JSW Innowacje uzyskała pod koniec marca w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Efektem projektu AutoInvent będzie systemem akwizycji i analizy danych przestrzennych automatyzujący proces inwentaryzacji, modelowania i obliczania objętości składowisk węgla w czasie quasi rzeczywistym. Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawienie dokładności i jakości danych pomiarowych uzyskiwanych podczas inwentaryzacji oraz skrócenie czasu realizacji pomiaru, obliczeń i przygotowania raportu z inwentaryzacji składu.
Poprawa dokładności i jakości zostanie osiągnięta poprzez wykonywanie pomiarów z powietrza przy zastosowaniu platform bezzałogowych i technik fotogrametrii oraz skanowania laserowego. Skrócenie czasu realizacji zadania zapewni natomiast automatyzacja procesu przetwarzania danych pomiarowych i generowania raportu.
W ramach projektu powstanie kompletny system automatycznie dostarczajÄ…cy raporty o iloÅ›ci wÄ™gla na skÅ‚adowisku. BÄ™dÄ… one gotowe w kilka godzin od wydania zlecenia. Automatyczny start drona nastÄ…pi z lÄ…dowiska – stacji, w której przechowywany bÄ™dzie dron. LÄ…dowisko bÄ™dzie automatycznie zamykane kopułą otwieranÄ… wyłącznie przed startem i lÄ…dowaniem drona. WewnÄ…trz stacji znajdować siÄ™ bÄ™dzie system automatycznego Å‚adowania baterii drona oraz system klimatyzacji zapewniajÄ…cy stałą temperaturÄ™ i wilgotność odpowiedniÄ… dla przechowywania czuÅ‚ych urzÄ…dzeÅ„ pomiarowych i elektronicznych.
Jak tłumaczy spółka, zapewnienie dokładnego wyniku inwentaryzacji odbywać się będzie dzięki innowacyjnej metodzie pomiarowej. Pomiar dokonywany będzie poprzez integrację danych fotogrametrycznych z kamer wysokiej rozdzielczości oraz skanowania laserowego. Określanie pozycji drona z dokładnością kilku centymetrów będzie możliwe poprzez połączenie technologii GNSS RTN z tachimetrycznym pozycjonowaniem laserowym. Fuzja danych ze wszystkich wspomnianych metod pozwoli na określenie ilości węgla na składowisku z dokładnością do 0,05%. Obliczenie i opracowywanie raportu odbywać się będzie automatycznie po powrocie drona do stacji. Zebrane dane pomiarowe zostaną przesłane do serwerów z zainstalowanym oprogramowaniem do przetwarzania i analizy uzyskanych informacji
Możliwość wykonywania lotów automatycznych będzie zagwarantowana dzięki współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej mająca na celu opracowanie pierwszego na świecie systemu automatycznej rezerwacji przestrzeni powietrznej do wykonywania autonomicznych lotów dronów. Obszar pomiarowy zabezpieczony zostanie zgodnie z koncepcjąU-Space poprzez geofencing, czyli wirtualne ogrodzenie o ściśle określonych wymiarach i rozmieszczeniu w przestrzeni. Zostanie to zrealizowane między innymi poprzez rozmieszczenie odbiorników ADS-B wokół obszaru, nad którym wykonywany jest lot, co pozwoli na automatyczne śledzenie aktualnego położenia drona i przesyłanie tej informacji do pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Badania oraz demonstracje systemu będą realizowane na terenie tworzonego przez JSW Innowacje Narodowego Obszaru Testowego Technologii Autonomicznych, który zostanie wyznaczony w ramach rewitalizacji wybranej kopalni JSW. Planuje się, że pod koniec czerwca tego roku możliwe będą pierwsze próby systemu pilotażowego.
Projekt AutoInvent zakończy się wdrożeniem kompletnego systemu automatycznej akwizycji i analizy danych przestrzennych.
Źródło: JSW Innowacje