Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2019-12-02 | GNSS

Galileo prowadzi samochód bez kierowcy

Uniwersytet Technologiczny w Compiègne we Francji był miejscem pokazu pierwszego autonomicznego pojazdu sterowanego przez odbiornik Galileo. To pierwszy raz, gdy europejski system nawigacji posłużył do sterowania pojazdem bez kierowcy po drodze publicznej.


Ilustracja: Galileo prowadzi samochód bez kierowcy <br />
fot. GSA
fot. GSA

Uczestnicy wydarzenia mieli wyjątkową okazję jechać autonomicznym pojazdem Renault ZOE wyposażonym w innowacyjny silnik pozycjonowania EGE, który wykorzystuje sygnały i usługi Galileo. EGE został zaprojektowany i wybudowany w ramach projektu ESCAPE, finansowanego w ramach programu Fundamental Elements Europejskiej Agencji ds. GNSS (GSA).

Pokaz składał się z dwóch części. Podczas pierwszej chętni mogli przejechać się pojazdem po torze doświadczalnym znajdującym się na terenie uniwersytetu. W drugiej części samochód wyjechał na drogi publiczne Compiègne, ale już bez pasażerów. Podczas jazdy obraz z przedniej szyby był cały czas transmitowany do operatora przez sieć 4G. Praca odbiornika EGE była z kolei wspierana korektami RTK.

EGE jest instrumentem wieloczęstotliwościowym i wielosystemowym. Oferuje wysoką czułość odbioru, redukcję efektu wielodrożności oraz wykrywanie zakłócania sygnału nawigacyjnego. Jak zauważa GSA, w profesjonalnych odbiornikach takie cechy nie są niczym niezwykłym, nowością jest natomiast zastosowanie ich w sprzęcie samochodowym. EGE jest ponadto jednym w niewielu urządzeń w swojej klasie, które korzysta z usługi Galileo NMA (Navigation Message Authentication) dostępnej na podstawowym kanale E1 i pozwalającej zapobiegać przypadkom spoofingu (nadawania fałszywych sygnałów).

– Galileo znacznie poprawi precyzję pomiaru i pozwoli nam szybciej wprowadzać tego typu pojazdy na drogi – powiedział Rémi Bastien, wiceprezes ds. motoryzacji w Grupie Renault.

– GNSS to kluczowa technologia umożliwiająca w pełni zautomatyzowaną jazdę. To, czego jesteśmy dziś świadkami, prezentując silnik ESCAPE, który wykorzystuje Galileo, jest zapowiedzią tego, jak będzie wyglądać „kierowanie” w najbliższej przyszłości. To kluczowy kamień milowy zbliżający nas do pełnej automatyzacji – powiedział dyrektor wykonawczy GSA Carlo des Dorides.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2