Jedna wyspa ma 270 hektarów powierzchni, druga jest o około połowę mniejsza. Nowe wyspy zlokalizowane są na wysokości 22 i 28 km toru, licząc od Świnoujścia. Ich nazwy, wybrane w konkursie, to Brysna (wyspa północna) i Śmięcka (wyspa południowa).
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do około 11 m. Oznacza to, że wpłyną tu dwa razy większe jednostki niż obecnie. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, które będzie zdolne przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez, jak oszacowano, kilkanaście najbliższych lat. Jak informował Urząd Morski w Szczecinie, na obydwu wyspach ma być nasadzona roślinność, „by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych”.
Prezentowane zobrazowania wykonane zostały w lutym i październiku 2020 r. oraz w styczniu i lutym br. w kompozycji z wykorzystaniem bliskiej podczerwieni. Takie ich zestawienie pozwala uchwycić dynamikę prac prowadzonych na Zalewie Szczecińskim. Dodatkowo na zobrazowaniu z lutego 2021 r. można obejrzeć zbiornik skuty lodem z wydrążonym przez lodołamacze szlakiem transportowym.