W Warszawie trwają pomiary testowe wybranych elementów konstrukcyjnych Mostu Siekierkowskiego prowadzone pod kierunkiem specjalistów z WAT. Dzisiaj rano (17 sierpnia) na moście instalowano superczułą aparaturę i rozstawiano instrumenty geodezyjne, a przed południem rozpoczęto ośmiogodzinną sesję pomiarową.
Projekt realizowany jest z inicjatywy Centrum Geomatyki Stosowanej Wojskowej Akademii Technicznej i stanowi kontynuację nocnych pomiarów testowych konstrukcji tego mostu, które wykonano za pomocą GPS w październiku 2007 roku.
Celem projektu jest weryfikacja najnowszych technologii. Multidyscyplinarne prace łączą: obserwacje GPS, pomiary tachimetryczne, badanie przemieszczeń za pomocą czujników i przyspieszeniomierzy oraz skaning radarowy. Połączenie tak różnorodnych technik ma na celu wypracowanie nowoczesnej metody badania konstrukcji mostowych, a w przyszłości jej komercyjne zastosowanie.
Specjaliści z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów z Warszawy pod kierunkiem dr. Piotra Olaszki zainstalowali na dźwigarach mostu w dwóch miejscach (od strony północnej i południowej) przyspieszeniomierze i czujniki przemieszczeń. Bezpośrednio nad nimi (na barierze mostu) oraz poza konstrukcją mostu ustawiono wysokoczęstotliwościowe odbiorniki GPS. Z poziomu gruntu wybrane dźwigary zostaną zeskanowane przez specjalistów z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH radarem IBIS-S przeznaczonym do analizy szybkozmiennych wahań i przemieszczeń.
W pracach prowadzonych pod kierunkiem CGS WAT udział biorą: Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zarząd Dróg i Mostów w Warszawie, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Leica Geosystems Polska, WPG S.A. (dwie ostatnie z Warszawy) oraz National Instruments Polska z Krakowa.
Kierownikiem naukowym projektu jest dr hab. inż. Mariusz Figurski, prof. WAT, a kierownictwem logistycznym zajmuje się mgr inż. Maciej Wrona.
