Akt ten jest rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej, która m.in. nałożyła na gminy obowiązek prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów oraz ustalania numerów porządkowych budynków. Proponowane rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji gromadzonych w tych bazach, jak również ich organizację, tryb tworzenia, aktualizacji i udostępniania oraz wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego.
Uregulowania zawarte w projekcie mają na celu zachowanie w jak najszerszym zakresie dotychczasowych danych adresowych w celu zminimalizowania kosztów zmian nakładanych na obywateli przy utrzymaniu harmonizacji zbiorów danych tej ewidencji ze zbiorami innych adresów publicznych.
Jak napisano w ocenie skutków regulacji, wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Projekt nie zwiększy zakresu zadań wykonywanych w ramach działalności ustawowej przez organy administracji rządowej i samorządowej. Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne… wymóg dołączenia do wniosku o ustalenie numeru porządkowego budynku załącznika w postaci kopii mapy (zasadniczej, katastralnej lub topograficznej w skali nie mniejszej niż 1:10 000) spowoduje po stronie wnioskodawców ponoszenie kosztów w wysokości od 7 do 30 zł.
Projekt rozporządzenia
Załączniki